4. srpna 2015

... uvařím meruňkovou marmeládu se zázvorem

Víte co je na létě nejlepší? Já vím, že víte! Ovoce všude kolem. Jako v té písničce, tolik klíčové v mé oblíbené Lásce nebeské. "Sweet fruit is all around" :-). Není třeba brát si ven žádné krabičky s jídlem, prostě se zastavíte pod stromem a sklízíte si svačinu rovnou do pusy. Nebe na zemi. 


Sezóna meruňek stále trvá a to je dobře, protože tahle malá oranžová sluníčka jsou prostě nejskvělejší. Jdou snadno vypeckovat, mají lahodnou chuť a do marmelády se hodí jedna báseň.

 

Samotná meruňka se mi  zdála na marmeládu málo hogo-fogo. Chtěla jsem tentokrát něco extra. Něco s wow efektem, něco nač mi rodina řekne "Meruňková se zázvorem, jo? Ty jo, a to umíš?" Umím! A vy taky, pojďme na to. 

Budeme potřebovat: 

1kg meruněk - vypeckovaných, což je práce cca na pět minut
asi pěticentimetrový výhonek zázvoru - nastrouhaný
450g cukru krystal
1 balení Gelfixu 2:1
na špičku nože kyseliny citronové

Celková příprava marmelády trvá chviličku, řekněme maximálně 45 minut, když se budeme loudat, ujídat meruňky při vypeckovávání a tak trochu lelkovat :-)

Vypeckované meruňky dám do hrnce na mírný plamen svařit, ničím nepodlívám. Zatímco meruňky pouští šťávu, nastrouhám zázvor. Šla jsem tak asi do toho pěti-šesti centimetrového výhonku, dejte podle chuti. Já jsem ale spíš pro menší množství. Šlo mi jen o lehce pikantní příchuť zázvoru, tak aby jen na jazyku trošku polechtal. Nechceme přece, aby se nám při ochutnání otočila hlava kousavým dozadu, že ne? :-)

Nastrouhaný zázvor přidám k meruňkám a vše rozmixuji tyčovým mixérem. Nijak zvlášť pečlivě, mám ráda když je v marmeládě cítit sem tam kousek ovoce.

A už jdeme na cukr. Z uvedeného množství  odeberu cca 50 gramů do misky a smíchám s Gelfixem. Toto  vsypu do meruňkového pyré a rychle rozmíchám. Teprve poté dosypu zbylý cukr s kyselinou citronovou, důkladně promíchám a nechám ještě chvilku bublat. Můžete provést i zkoušku želírování (stačí kápnout lžičku marmelády na studený talířek, pokud nestéká a chová je jako marmeláda, nikoli jako sirup :-) je hotovo). Seberu lžící případnou pěnu - jinak by se marmeláda brzy kazila a už můžu plnit do skleniček. Plním ihned, dokud je směs úplně horká, hned zavíčkuju a na 5-10 minut otočím dnem vzhůru.

Skleničky sterilizuju předtím vařící vodou z konvice, kterou v nich nechám chvilku stát. 

Dobrou chuť! 
Taky si užíváte ovocné obžerství ? Co vám nejvíc chutná?


2 komentáře:

  1. Na meruňky a třešně se těším každý rok :) U nás už bohužel meruňky nejsou, ale udělaly jsme si moc moc meruňkové marmelády. Už se těším na palačinky ! :D :)

    OdpovědětVymazat
  2. mňamka :) marmeládu som tento rok nerobila, aj to málo čo sme mali, sme pojedli :)

    OdpovědětVymazat

Těším se na vaše komentáře, moc pro mne znamenají .