10. března 2016

....čtu: Bez šance Neal Shusterman

Já vím, já vím co si asi myslíte. Že na Young adult žánr jsem už celkem stará, že jo? No možná trochu, ale když mě to prostě baví. Pravda, z dystopických románů už jsem celkem vyrostla, přišly mi docela na jedno brdo. Ale román Bez šance mě zaujal, strhnul a nepustil. A to říkám rovnou, že jsem o toho příliš nečekala :-)



Přiznávám, že knížka mě k sobě v Neoluxoru vábila svojí modrobílou obálkou s částmi lidských těl na titulní straně. Přebal se mi fakt moc líbí, trochu připomíná nějaký designový balící papír a stejně tak věta v dolním rohu: "Zůstat pohromadě je jejich jediná šance.", krásně určuje směr díla. Ono totiž není vždy pohromadě jako pohromadě.



A o co jde? Už z anotace se dozvíte, že naši tři hlavní hrdinové žijí ve světě, kde jsou běžně nechtěné děti v teenagerovském věku poslány na tzv. rozpojení. Což je zcela legální, vládou podporovaný jakýsi zpětný potrat. S tím rozdílem, že tělo tohoto "rozpojence" je zcela rozebráno a použito na náhradní díly pro nemocné, oběti nehody či úrazu. 
Obvykle se  rodiče pro tento krok rozhodnou ve chvíli, kdy je jasné, že se jejich ratolest nechová žádoucím způsobem, neví si ní rady, nemají peníze nebo zkrátka své dítě nechtějí ani vidět a basta. Znepokojující? Děsivé? To si pište! A to pro mě jako matku dvou dětí dvojnásob děsivé! 

Hlavní hrdinové, problematický Connor, nadpočetná chovanka dětského domova Risa a vznešený Lev, který byl od malička veden jako desátek k posvátné rozpojovací dobrovolné oběti se řízením osudu setkají na útěku před rozpojením. Musejí čelit policii, zrádcům a vlastně i sami sobě, aby přežili do svých osmnáctých narozenin. Poté se totiž již pro rozpojení využít nedají.

Moc se mi líbí rozkreslení postav a jejich vývoj. Velmi sympatický mi byl od počátku Connor, svou rebelujcí a výbušnou povahou je zkrátka mojí krevní skupinou. Báječná Risa, velmi všímavá, bystrá a odhodlaná. Nakonec ale možná nejlépe napsanou postavou je Lev, obět víry,  početně desáté dítě svých rodičů zcela dobrovolně poslané na smrt jako biblický desátek. Z původně odevzdaného, vírou zmanipulovaného beránka se stává bojovník za svůj život a nakonec i za správnou věc. Nebo možná  ne až tak správnou? Uvidíte sami.



A proč já jsem tolik nadšená touto knížkou? Ona celá ta rozpojovací záležitost má totiž i svou filozofickou stránku, která se v knize často skloňuje. Pro každého "rozpojence" jsou  typické zcela pochopitelné otázky: "Je to skutečně smrt, pokud každá má část bude žít v jiném těle? Co se stane s mou duší? Dostane ji příjemce mého srdce? Mozku? Nebo každý kousek? Mohu vůbec přijít do nebe, dokud mé tělo částečně ještě žije?"

Z celého tématu celkem mrazí a vlastně se ukazuje, že nejvíce potrestáni výčitkami svědomí pak bývají rodiče, kteří svým dětem uchystali takový konec-nekonec?
Nutně člověka musí napadnout, zda by ve skutečném světě někdo z rodičů z vlastní vůle poslal své nepodařené dítko k rozebrání na díly. Čím víc o tom přemýšlím, tím spíš se přikláním k ano,  lidi jsou občas divní, nebo ne? Co myslíte? 

Název: Unwind - Bez šance
Autor: Neal Shusterman
Překlad: Pavel Kotrle
Vydala Euromedia Group - Knižní klub
Počet stran: 304

Moje hodnocení: **** a 1/2 hvězdičky :-)



Zkrátka a dobře, jestli máte tento žánr rádi, jděte do toho, nebudete litovat.



2 komentáře:

Těším se na vaše komentáře, moc pro mne znamenají .