22. října 2014

... upeču obrácený jablečný koláč

Obrácený koláč, neboli slavný francouzský dezert Tarte Tatin byl pro mě vždycky něco jako vysoká gastronomie, počin na který jsem si pořád ne a ne troufnout. 

Koukala jsem na fotky, sjížděla videa a pořád jsem z něj měla respekt. Loni někdy touto podzimní dobou jsem překonala strach, vrhla se na něj a ejhle, nic to není  a výsledkem je báječný dezert jako dělaný do tohoto sychravého počasí. 




Když začnete pátrat po receptech na obrácený koláč, narazíte na různé druhy těst, která můžete použít. Ať už je to tradiční křehké těsto nebo velmi zajímavé těsto se zakysanou smetanou v receptu Dity P, všechna mají své kouzlo. Poté co jsem však zjistila, že pánové Jamie Oliver i Gordon Ramsey používají běžné listové těsto, řekla jsem si, že nebudu vymýšlet složitosti a komplikovat si život, protože oni prostě vědí, co dělají :-)


Když už mluvím o Jamie Oliverovi, zde najdete jeho video návod na banánovou verzi tohoto skvělého snadného dezertu.

Tak tedy jak na to. 

Potřebujeme: 

několik větších nejlépe kyselejších či pikantnějších jablek
cukr krystal - tak cca půl hrnku
máslo - asi 100g
skořici
a pánev, kterou lze dát do trouby


V první fázi si nechám rozehřát troubu na 190 C. Na pánev nasypu cukr, přidám máslo a zvolna zahřívám na sporáku za občasného promíchnutí a pečlivého hlídání. Máslo s cukrem se po chvilce  rozpustí a vytvoří karamel, který dělá z tohoto dezertu hotovou slast. Jen pozor, karamel je potvora, spálí se, jakmile se chvilku nedíváte, proto hlídat, hlídat, hlídat :-)

Zatímco se máslo s cukrem karamelizuje, oloupu, odjádřím a nakrájím na plátky jablka. 
K hotovému karamelu přisypu skořici dle chuti, tak zhruba lžičku a přidám pokrájená jablka. Pořád se snažím vytvořit dokonalý vzor z nakrájeného ovoce, ale nejde mi to a nejde :-)


Nechám plátky ovoce chviličku koupat v karamelové omáčce a zatím si rozválím listové těsto na plát o rozměru pánvičky. Rozválené těsto položím navrch, utěsním okraje vařečkou a těsto propíchám vidličkou. Celé to vložím do rozpálené trouby a nechám péci asi 25 minut.

Po upečení prakticky ihned  pánev přiklopím talířem a rychlým pohybem otočím a vyklopím tak hotový koláč na talíř. Tohle je nebezpečná chvíle, buďte opatrní a dejte pozor, ať se nepolijete horkým karamelem. To by se vám vážně nelíbilo!

A je to! Úžasný jednoduchý koláč je hotový. Může se podávat.



Dobrou chuť!


7 komentářů:

  1. Odpovědi
    1. Děkuju, je fantastický a taky fantasticky jednoduchý :-)

      Vymazat
  2. Vypadá výborně, hned jsem na něj dostala chuť ;o).
    A ani se netváří úplně složitě, to bych mohla zvládnout!
    Díky za super tip, už vím co udělám o víkendu :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju. Určitě se do něj pusť, je to hračka a potřebuje minimum surovin. :-)

      Vymazat
  3. Já ty tvoje články nemůžu číst, já kynu už jen jak si představuju tu chuť! :))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ty jsi zlatá, Kamus! Děkuju. A to si představ jak kynu já :-)

      Vymazat
  4. Krása, musím říct, že se ti povedl. Hned bych se zakousla :-) www.cookingwithsusa.blogspot.cz

    OdpovědětVymazat

Těším se na vaše komentáře, moc pro mne znamenají .